Nyheter

Modexa ska vända upp och ner på byggbranschen

Modexa AB har utvecklat nya och smarta angreppssätt för att komma till rätta med de skenande renoveringskostnaderna av lägenheter. Företagets seriösa och välarbetade satsning kommer att vända upp och ner på byggbranschen.
– Det behövs smartare metoder och nya tankar, säger Ulf Viktorsson, VD för Modexa Bostadsförädling AB.

Ulf Viktorsson, tidigare teknisk chef på Botkyrkabyggen, ska tillsammans med sina medarbetare ta upp kampen mot den traditionella byggkulturen och de förlegade byggtraditionerna. Tanken är att bevara och renovera gradvis, med målet att ha kvarboende hyresgäster.
Modexa har under snart 30 år arbetat med bostadsbolag som utför underhållsåtgärder i bostäder, fram till nu mest i köken. Varje år genomför företaget projekt i över 10000 lägenheter i Sverige.

Orimliga kostnader
Bakgrunden till nysatsningen är att allt fler har insett att traditionella renoveringsmetoder leder till orimliga kostnader och även missnöje bland hyresgästerna.

– Vi har affärsutvecklat detta i fyra års tid själva och även ihop med våra kunder. Vi har tagit reda på vilka som är målgruppen. Vilken betalningssituations finns och vika önskemål har man råd med, hur vill man renovera och hur vill man leva? säger Modexas grundare och koncernchef Torgny Hellberg.

Modexa tar nu med sig sina metoder från köket till hela lägenheten.

– Vi utgår alltid från hyresgästen. Metodiken att renovera varsamt, att förädla och renovera medan hyresgästen bor kvar ska vi fortsätta med.

ab modexa 2
Torgny Hellberg och Ulf Viktorsson från Modexa är helt övertygade om att det går att renovera fastigheterna billigare, bättre och med en tanke hela vägen.
Foto: Henrik Mårtensson

Jättekliv
– Det här är ett jättekliv för oss, betonar Torgny Hellberg.

– Många av våra kunder har kommit till vägs ände med ineffektiva och kostsamma renoveringar. I stället för att blåsa ut allting och göra allt helt nytt ska vi förädla det befintliga

Modexa Bostadsförädling ska ta hand om hela fastigheters underhållsbehov. Från förstudie, lösningsförslag, förhandling, projektering och kommunikation hela vägen till förädling.

Målet är att kunna behålla skäliga hyresnivåer efter renoveringarna.

– Det är ingen sund utveckling just nu när vi inte utgår från hyresgästerna. Samhällsekonomiskt är det galet att överrenovera och att hyrorna höjs med 50-60 procent. Den betalningsförmågan har långt ifrån alla. Det här blir en ekvation som inte går ihop och vi erbjuder nu en lösning, avslutar Torgny Hellberg.

– Det är väldigt lätt att hamna i de tekniska och ekonomiska problemen och helt glömma bort kommunikationen med de boende. Denna aspekt är minst lika viktig. Istället handlar det om att avdramatisera och se underhållet som en pågående process – inte ett projekt, säger Ulf Viktorsson.

Frågan är då varför de flesta ännu angriper renoveringarna på det här sättet?
– Jag tror att det delvis beror på en ingenjörsmässig kultur. Att renovera ett hus är något helt annat än att till exempelvis bygga en bro. Det handlar minst lika mycket om människor som teknik och framför allt handlar det om fastighetsförvaltning, det vill säga något som inte blir ”klart”, betonar Ulf Viktorsson.

Inte hela elefanten
Det absolut viktigaste att tänka på är att börja i rätt ände – det som är nödvändigt och det som ger kundvärde först. Det gäller att äta elefanten i bitar. Ofta är ett stambyte eller en relining nödvändiga åtgärder och då gäller det att börja där.

– Jag är helt övertygad att vi med Modexas storskaliga och industriella tänkande har stora förutsättningar att lyckas. Vi har också en stor kunskap att bemöta människor, vilket är helt avgörande i detta.

Totala behov
Initialt gäller det alltid att börja med att se över fastighetens totala behov och vilka mål man vill uppnå. Här gäller det också att ta reda på de rent finansiella förutsättningarna för en renovering och för de boende. Därefter tar man fram en plan för hur renoveringen kan genomföras.

I konceptet Ansvarsfull renovering värnar man om de stora värden och kvaliteter som finns i det ursprungliga samt gör renoveringarna varsamt och successivt.

– Våra kärnkunder finns hos hyresvärdar som inte kan göra för stora hyreshöjningar vid renoveringar. För dem är det extra viktigt att ta reda på vad som egentligen behöver göras med fastigheterna. Vi ger dem vägar i renoveringsprocessen, genom att bryta ner besluten till många små beslut. Det handlar om åtgärder som är oberoende av varandra över tiden, säger Ulf Viktorsson.

Hela landet
Just nu finslipar Modexa Bostadsförädling konceptet, som riktar sig till bostäder i både tätort och landsbygd med både kommunala och privata fastighetsvärdar.

– Visserligen har vi redan kommit igång med ett par konkreta projekt, men vi avvaktar ytterligare ett par månader innan konceptet lanseras i större skala. Med tanke på den respons vi redan har fått räknar jag med att konceptet inom något år har passerat Modexas ordinarie köksverksamhet omsättningsmässigt.

– Vi går in ambitiöst i det här, är beredda att jobba stabilt och långsiktigt när vi nu bygger en industriell agenda för hur renoveringar ska gå till för att gynna alla parter, avslutar Ulf Viktorsson.

Fakta om Modexa:
Omsättning: Drygt 200 miljoner kronor
Lönsamhet: 6 %
Tillväxt: 35 % innevarande år
Anställda: 60 (+ cirka 100 montörer)
Huvudkontor: Borås
Produktion: Egen produktion och logistik i Västerås
Säljkontor: Stockholm, Västerås, Borås och Malmö
Montage: Lokalt i Sveriges 30 största städer
Läs mer på www.modexa.se

AV BJÖRN ASPLIND