Nyheter

Färg- och kemilobby försöker tysta miljö- och hälsoinriktad färgtillverkare

Färgtillverkarnas branschorganisation Sveff:s servicebolag stämmer färgtillverkaren Färgbygge för sin marknadsföring av en ny typ av miljö- och hälsoinriktad inomhusfärg. Den nya färgen består huvudsakligen av mineraler och förnyelsebara, biologiskt nedbrytbara råvaror.

Den görs utan tillsatser av vanligen förekommande thiazolinoner som konserveringsmedel, eftersom dessa enligt forskning kan orsaka allergier.

ab mark z
 –Detta är rena fakta av stort allmänintresse, som branschorganisationen Sveff nu uppenbarligen vill hindra oss att informera konsumenterna om, säger Färgbygges VD Markus Zoffmann.

Stämningen föregicks av en omfattande brevväxling mellan parterna där Färgbygge gjorde avsevärda ändringar i sin marknadsföring och upphörde med vissa budskap som kunde vara missvisande. Sveff:s servicebolag valde sedan att ändå stämma Färgbygge och baserar alltså stämningen huvudsakligen på gamla formuleringar som inte längre används i Färgbygges marknadsföring.

Redan under de inledande brevväxlingen försökte branschorganisationen Sveff sätta munkavle på Färgbygge genom att, vid hot om stämning, få företaget att skriva på ett avtal som i stort sett skulle förbjuda Färgbygge att berätta om miljöfördelar och hälsomässiga försiktighetsprinciper i den nyutvecklade färgen. Färgbygge kunde dock inte gå med på att förtiga produktfördelarna och har goda belägg för de påståenden man gör i marknadsföringen idag. Företaget har bjudit in Sveff till en dialog kring sakfrågorna, men har inte fått något svar på detta.

– Vi tycker det är självklart att konsumenter och målare måste ges möjlighet att få vetskap om nyutvecklade produkter som innebär faktiska miljöfördelar och undvikande av flera kemikalier som kan påverka hälsan. Att färgtillverkarnas branschorganisation nu så aggressivt går till storms mot detta kan vi bara tolka som att deras medlemmar helt enkelt vill stoppa eller fördröja en tidsenlig utveckling där de själva ligger långt efter, säger Markus Zoffmann.

 – Sveff:s taktik tycks vara att stämma oss brett med hot om vite på 2 miljoner kronor för att tysta en uppstickare, nu när vi finns i omkring 200 butiker. Tidigare var det helt tyst från branschorganisationen. Marknadsföringspåståenden liknande flera av de som Sveff:s servicebolag nu stämmer oss för förekommer dessutom bland Sveff:s egna medlemsföretag.

Värt att notera är att ledande personer i Sveff också återfinns i KTF (Kemisk Tekniska Företag) där Svenskt Växtskydd ingår, som nyligen stämde Coop för en reklamfilm om ”ekoeffekten”.

– Ur ett större perspektiv kan man här ana en stark kemilobby som vi anser nu använder marknadsföringslagen för att skydda sina egna intressen och arbeta emot hållbart nytänkande och många konsumenters intressen, säger Markus Zoffmann.

– Vi på Färgbygge har goda belägg för de budskap vi idag använder i vår numera ganska återhållsamma marknadsföring. Vi vill vara en aktör som driver utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle och vi vill minska kända hälsorisker kring färg. Det kommer vi att fortsätta med.

Redaktionen