Nyheter

Bygglov gör Huddinges företagsklimat till ”Årets raket” bland större kommuner i SKR:s senaste mätning

Huddinges företagare ger kommunens service det högsta betyget sedan mätningarna startade. Det visar SKR:s öppna jämförelser om företagsklimat som presenteras idag. Huddinge får omdömet ”Årets raket” jämfört med motsvarande kommuner i Sverige. Nöjdheten av hanteringen av bygglov i Huddinge har ökat allra mest.

Nöjd kund-index (NKI) har under det senaste året stigit från 72 till 78 i Huddinge.

Det är det bästa resultatet sedan mätningarna startade. Jämfört med de andra kommunerna i Stockholms län tar Huddinge ett rejält kliv och hamnar nu på plats 8 av 26.

Förra året låg Huddinge på plats 21. Bland de större kommunerna i Sverige (kommuner med mer än 40 000 invånare) får Huddinge omdömet ”Årets raket” i SKR:s rapport och i den totala rankingen för hela Sverige förflyttar sig Huddinge från plats 147 till plats 60 av 198 deltagande kommuner.

Hanteringen av bygglov får bättre betyg

Det område som historiskt haft utmaningar i Huddinge är bygglov – och här har omdömet från företagarna förbättrats rejält 2023 jämfört med året innan. Hanteringen av bygglov får nu godkänt av företagarna. Bygglovsavdelningen har jobbat på flera sätt för att ge bättre service. Numera lyssnar man in företagarnas åsikter i en nystartad företagargrupp, där dedikerade handläggare följer företagen genom hela processen, och man har förbättrat sin rådgivning med proaktiva samtal. Avdelningen har också utökat samarbetet med kommunens servicecenter.

– Bygglov har bestigit ett berg under 2023 för att ta sig upp 10 poäng till godkänd nivå i rankingen, en imponerande bedrift och vi är mycket stolta över avdelningen. Äntligen får Huddinges företagare en godkänd service i alla verksamheter, säger Annie Östlund, ordförande i bygglovs- och tillsynsnämnden. 

Uppföljningssamtal och effektivare e-tjänster har gett kortare handläggningstider

Det är nu enklare att följa och se status på sitt ärende samt kommunicera med sin handläggare och få ett snabbare beslut. En framgångsfaktor har varit de uppföljande samtalen som sker under handläggningen. Här har man möjlighet att diskutera och ställa frågor om sin bygglovsansökan med en handläggare. Flera nya smarta e-tjänster som hjälper till vid en bygglovsansökan har också lanserats och fler är på gång. De kommer framöver ligga under en och samma portal där man når alla via en inloggning. Under våren planeras också för en bygglovsrobot som kan fatta beslut i enklare ärenden.

– Handläggningstiden för bygglov under 2023 var i snitt 7,6 veckor, berättar Annie Östlund, och nybyggnadskartorna levererades efter bara 8 dagar i snitt. Att tiden från ansökan till beslut blivit kortare uppskattas av såväl företagare som invånare.

De myndighetsområden som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) mäter är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Även upphandling är ett av de områden som mäts och har ett NUI (nöjd upphandlings-index) betyg på 64 (i jämförelse med förra året då kommunen hade 61).

Om SKR:s mätning
I SKR:s (Sveriges Kommuner och Regioners) öppna jämförelser om företagsklimat har företagare runt om i Sverige bedömt kommunernas service inom sju myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd samt upphandling.
Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Maximalt NKI-värde och NUI-värde är 100.
SKR:s undersökning görs i samverkan med Stockholm Business Alliance.