Fastighetsägarna välkomnar Energimarknadsinspektionens förslag för att stärka fjärrvärmekundernas ställning.
Energimarknadsinspektionen (Ei) slår i en ny rapport fast att fjärrvärmekundernas skydd är otillräckligt och att lagändringar och ökad transparens krävs för att stärka kunderna ställning. Fastighetsägarna delar EI:s analys och slutsatser.
– Vi ser mycket positivt på att Ei nu tydligt slår fast att transparensen måste öka och kundskyddet måste stärkas för att fjärrvärmen ska förbli konkurrenskraftig. Eftersom fjärrvärme är ett naturligt monopol, där kunderna saknar möjlighet att byta leverantör och ofta har begränsade möjligheter att byta uppvärmningsform, måste kundskyddet vara starkt, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.
Ei konstaterar att det nuvarande skyddet i fjärrvärmelagen mot oskäliga prishöjningar är verkningslöst, där rätten till förhandling och medling skapar förväntningar om inflytande över prisutvecklingen. Fastighetsägarna har länge påpekat att kunderna i praktiken saknar reella påverkansmöjligheter och stödjer därför Ei:s ambition att ersätta detta med mer effektiva verktyg.
– Det är bra att Ei nu avser gå vidare med verkningsfulla förslag för att stärka fjärrvärmekundernas ställning. Under de senaste två åren har uppvärmningskostnaderna ökat med närmare 25 procent med små möjligheter för fjärrvärmekunderna att påverka, fortdsätter Rikard Silverfur.
Energimarknadsinspektionen ska nu arbeta vidare med konkreta förslag för att stärka kundskyddet på fjärrvärmemarknaden, med en slutrapport i december.
– Vi ser fram emot att fortsatt arbeta nära Ei i detta uppdrag och bidra med konstruktiva lösningar som stärker fjärrvärmekundernas ställning, avslutar Rikard Silverfur.
Bild: TyliJura