Text: Mimer
Det nya året har tagit fart, och vi ser redan hur bostadsmarknaden fortsätter att utvecklas i en riktning som skapar både utmaningar och nya möjligheter. I det här blogginlägget vill jag dela med mig av några insikter och tankar kring de förändringar vi står inför.
Ett nytt arbetssätt på en förändrad marknad
Under 2022 såg vi ett tydligt trendbrott på bostadsmarknaden. Söktrycket på lediga lägenheter minskade markant, det tog längre tid att hyra ut lägenheter och vi började få vakanser. Det blev alltmer vanligt att hyresgäster tackade nej till kontrakt, och intresset för fysiska visningar minskade.
Vi insåg att vårt gamla arbetssätt inte längre stöttade en affärsmässig uthyrning. Uthyrningen hade blivit en ren administrativ arbetsuppgift, utan helhetssyn eller affärstänk. För att möta dessa utmaningar och för att ta ansvar för en hållbar ekonomi även framöver gjorde vi en stor förändring i vår organisation och uthyrningspolicy under 2023.
Vad vi har gjort – och varför
Vi satte upp tre huvudmål för att skapa en flexibel, kundorienterad och affärsmässig uthyrningsprocess:
1. Ett snabbare uthyrningsflöde från uppsagd lägenhet till nytt kontrakt för att minska vakanser.
2. Affärsdrivna och kundorienterade uthyrare med tydligt ansvar för våra intäkter.
3. Gå från en processtyrd uthyrning till en situationsanpassad och säljande uthyrning.
En av de viktigaste förändringarna var att införa konceptet “Poängfritt” i januari 2024. Det innebär att lägenheter – som tidigare inte blivit uthyrda via köpoäng – nu erbjuds till den som först uppfyller grundkraven och skriver under kontraktet. Det gör att vi snabbare kan matcha lägenheter med behoven hos personer som akut behöver bostad, som exempelvis vid separationer, jobbflytt till Västerås eller för unga som flyttar hemifrån. Samtidigt får hyresgästen behålla sina köpoäng.
Positiva resultat
Efter att vi införde Poängfritt ser vi redan en mycket positiv trend i antalet vakanta lägenheter. Trots att marknaden inte förändrats i stort har vi lyckats minska vakanserna och snabbat upp uthyrningsflödet. Vi har också nått en ny målgrupp som tidigare ofta vände sig till privata fastighetsägare.
Vad är nästa steg?
Genom ett nära samarbete med vår förvaltning strävar vi efter att hitta balansen mellan lägenhetens standard, skick, attraktivitet och hyresnivå. Varje lägenhet ses som unik, och vi agerar utifrån dess specifika förutsättningar för att maximera dess värde och locka rätt hyresgäster.
Vad tycker du? Hur kan vi fortsätta att utvecklas för att möta framtidens behov? Jag är nyfiken på dina tankar och idéer. Hör av dig till oss på Mimer. Tillsammans kan vi forma framtidens bostadsmarknad!