Nyheter

Panasonic och tado° lanserar ny digital lösning för att optimera hemmets temperatur och spara energi

Panasonic Heating & Cooling Solutions lanserar idag sin första lösning med sin nya partner tado°, en ledande aktör inom smarta energilösningar för hemmet.

Panasonics luft-vattenvärmepump, Aquarea, har kombinerats med tado°s intelligenta produkter för energihantering i en lösning som kommer ut på marknaden i höst. Lösningen bygger vidare på det partnerskap som tillkännagavs tidigare i år och som är en del i företagens gemensamma mål att hjälpa kunderna att sänka sina energikostnader.

Panasonics Aquarea luft-vattenvärmepumpar är kostnadseLektiva och innovativa. De både värmer och kyler och ger en behaglig temperatur året runt med minimal miljöpåverkan. Värmepumparna använder det naturliga köldmediet R290 och är en del av Panasonics  hållbarhetsinitiativ, GREEN IMPACT, som syftar till att minska klimatavtrycket och främja miljövänlig teknik.

Den nya lösningen innebär att Tado° har anpassat sin värmepumpoptimerare X och sin energihanteringstjänst Balance för att fungera smidigt med Panasonics Aquarea-teknik. Lösningen styrs enkelt via en app, där användarna kan värma hemmet till optimal temperatur och med bästa möjliga värmeeLektivitet. Appen justerar automatiskt värmepumpens elförbrukning och ser till att den används när förnybar energi är som billigast och mest tillgänglig.

På så sätt kan lösningen leverera värme efter behov i varje rum genom att bland annat:

välja de billigaste tiderna på dygnet för att slå på värmepumpen, (särskilt fördelaktigt för hushåll med dynamiska elpriser).

använda lokala väderprognoser för att maximera användningen av solenergi för hushåll med egna solceller.

utnyttja dagens varmaste timmar för att värma upp en varmvattenberedare då värmepumpen arbetar mer eLektivt.

Via appen får användaren även smidig tillgång till all information om sin Aquarea-värmepump, inklusive data om energibesparingar.

– Jag är väldigt glad över vårt samarbete med tado° och de smarta lösningar vi nu kan erbjuda. Vårt partnerskap har utvecklats mycket sedan mars och vi har gjort stora framsteg i vårt gemensamma mål att hjälpa kunderna att spara mer energi och pengar, säger Sofia Törnlöf, country manager för Panasonic Heating & Cooling Solutions i Sverige.

Den nya lösningen lanseras i höst på utvalda europeiska marknader och kommer att säljas via Panasonics vanliga försäljningskanaler.