Hotellbranschen är redo för färre timmar på knä i duschkabinen. Det är budskapet från en person som har spenderat mer tid än de flesta på att säkerställa att hotellgäster slipper stå med vatten upp till anklarna på grund av igensatta avlopp. Tid som istället skulle kunna användas för att ge bra service.
När 100 hotellrum ska städas och förberedas för kommande gäster kan även de minsta förbättringarna och optimeringarna på lång sikt leda till stora tidsbesparingar. Det har Morten Friis Gall själv fått erfara. Han är Technician Manager på Hotel Scandic Nørreport i Köpenhamn. Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell i sex länder. I Sverige har Scandic 89 hotell på 37 orter och har en stark närvaro i hela landet, från Malmö till Kiruna.
Morten Friis Gall blev under hösten kontaktad av företaget Unidrain med ett förslag som nästan visade sig för bra för att vara sant.
– Jag började med att testa ett så kallat självrengörande vattenlås på fyra rum och jag blev mycket positivt överraskad över hur bra de fungerade. Under de två månader vi hade dem på prov behövde jag inte rensa avloppen en enda gång. Vi är ett hotell med ett mycket centralt läge i Köpenhamn och en hög genomströmning av gäster, så det rinner mycket vatten genom avloppen under en helt vanlig vecka, säger Morten Friis Gall.
Från varannan vecka till en gång per halvår
Efter testperioden beställde han snabbt vattenlås till de återstående 96 rummen. Enligt hans egna beräkningar sparar han upp till två timmar i veckan genom att slippa gå ner på knä och rensa igensatta avlopp. Tidigare behövde avloppen i genomsnitt rensas varannan vecka, men med de nya självrengörande vattenlåsen har det först blivit nödvändigt efter ett halvår.
– Det här är inte bara positivt för oss i personalen på hotellet, utan även för gästerna. Förutom att den sparade tiden på rengöring kan användas till att ge gästerna en ännu bättre upplevelse, så påverkar det även totalintrycket att avloppet inte luktar om det är helt eller delvis igensatt. Det är nämligen inte alla gäster som är bra på att meddela att avloppet är tilltäppt när de checkar ut, och då går det tyvärr ut över nästa gäst. Men det problemet är i stort sett eliminerat med det nya vattenlåset, betonar Morten Friis Gall.
Modernt vattentryck skapade problem
Hos tillverkaren av det självrengörande vattenlåset är hotellbranschen ett stort fokusområde med stor potential. Det förklarar Katrine Kjøller, konsult på Unidrain, som en gång tog med vattenlåset till hotellet vid Nørreport i hopp om att ett samarbete skulle gynna alla parter:
– Det handlar både om tid och hygien. Det finns tid att spara på rengöring, men det blir även en bättre upplevelse för gästerna när avloppet är rent och luktfritt, säger Katrine Kjøller och förklarar vidare:
– En av de stora utmaningarna har varit att många nya och moderna duschar har vattensparande duschhuvuden, vilket innebär att vattentrycket är betydligt lägre än tidigare. Det leder till mindre vattenflöde genom avloppet, vilket gör att hår, tvålrester och smuts lättare fastnar eftersom de blandas med mindre vatten än förr. Det problemet löser det nya vattenlåset. Här behöver man bara föra ner duschhuvudet till vattenlåset och spola igenom det om det trots allt skulle samlas lite smuts. Så enkelt är det – man behöver inte ens lyfta upp det från golvet, förklarar hon.
Användarvänligheten är också något som Morten Friis Gall har lagt märke till. För honom är nästa steg därför att sprida budskapet om den nya avloppslösningen till andra hotell inom Scandic-kedjan.
– När jag tänker på hur mycket jag har vunnit på att installera det självrengörande vattenlåset i våra rum kan jag bara föreställa mig att mina kollegor på andra Scandic-hotell skulle ha lika stor nytta av det. Det var ett problem jag inte ens visste var så enkelt att lösa, avslutar han.