– I de flesta byggprojekt är jag van att snabbt ta den utvändiga trappan upp till ledningens kontor, vilket gör att jag sällan möter yrkesarbetarna på nedre våningen. Men i det här projektet går jag in genom samma dörr som alla andra på bygget. Jag lämnar mina skor bland yrkesarbetarnas och hälsar glatt på alla. Sedan tar jag den gemensamma trappan upp till projektledningen. För mig som beställare var detta helt nytt, men det har verkligen stärkt teamkänslan i projektet, säger Ingegärd Arkelid från Stadsfastighetsförvaltningen Göteborg. Hon är projektledare för Åkeredsskolan, som fick branschens kvalitetsutmärkelse ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” 2024.
Historien om avsaknaden av den utvändiga trappan, som är standard på många bodetableringar på byggen, får tjäna som ett exempel på hur genomtänkt samverkan och partnering verkligen kan påverka allt i ett byggprojekt. Om hur små detaljer kan ha en stor inverkan på trivseln och teamkänslan. Det framgångsrika projektet Åkeredsskolan fick branschens kvalitetsutmärkelse ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet” 2024.
Partnering i alla led
Projektet har genomförts i strategisk partnering där flera skolor upphandlats i samma entreprenad. Frida Westerlund är platschef för ByggDialog, som är huvudentreprenör.
Partnering ser hon som den främsta anledningen till att projektet lyckats så väl.
– ByggDialog jobbar enbart i partnering, och i våra projekt sker samarbetet inte bara mellan beställaren och oss som entreprenör, utan majoriteten av våra underentreprenörer handlas också upp på samma sätt. Vi har en helt transparent ekonomi i projektet och jobbar mycket med att få till en inkluderande och öppen projektkultur där alla får vara med och bidra redan från start. Det gör att alla jobbar mot ett gemensamt mål och det blir en väldig bra lagkänsla som speglas i både projektering och produktion, säger Frida Westerlund.
Utöver den helt transparenta ekonomin och det öppna samarbetsklimatet, har utformningen av etableringsbodarna också spelat viss roll för trivsel och inkludering på bygget.
– Alla ska känna sig välkomna hit och många, precis som Ingegärd, tycker om att komma till våra arbetsplatser. Vi har en fast planlösning för alla våra bodar, med gemensam entré, en stor gemensam matsal och en invändig trappa. Det blir lätt för alla att träffa ledningen och suddar ut ”vi och dom”. Alla pratar med alla och löser problemen gemensamt på plats. Det är viktigt att det inte känns så hierarkiskt – att man är ett och samma gäng, fortsätter Frida Westerlund.
Många fördelar och synergieffekter med strategisk partnering
Åkeredsskolan är det tredje av fyra projekt som genomförs i det strategiska partneringsamarbetet mellan Göteborgs Stad och ByggDialog. Ett upplägg som både beställare och entreprenör verkar nöjda med.
– Göteborgs Stad har en hel del tekniska system att ta hänsyn till. Vad vi ska använda och vad vi inte får använda. Styrkan, både i att få in entreprenören tidigt i projekten och att ha samma projekteringsgäng i flera projekt, är enorm. Saker behöver inte diskuteras och dras hos mina sakkunniga. Alla vet redan vad som gäller vilket gjort det mycket lättare för mig som beställare, menar Ingegärd Arkelid.
Frida Westerlund håller med och tillägger:
– Vi upplever att vi haft ett väldigt bra samarbete med Göteborgs Stad. Den gemensamma målsättningen och det delade ansvaret har bidragit till en positiv arbetsmiljö där alla känner sig värdefulla och engagerade. Genom att arbeta öppet och transparent med samma projektorganisation har vi successivt kunnat förbättra arbetssättet, kommunikationen, de tekniska lösningarna och samarbetet med alla aktörer. Det blir ett organisatoriskt lärande som i slutänden gjort att projekten blivit mer och mer effektiva över tid. Det är ett strukturerat och metodiskt sätt att jobba som leder till ett bättre slutresultat och en hög projektkvalitet, berättar hon.
Det nära samarbetet har inte bara omfattat själva projektorganisationen. Även slutkunden, med representanter från grundskoleförvaltningen, har varit starkt engagerade och involverade. Något som lyfts fram som en viktig framgångsfaktor för projektet.
PQi-resultaten använt i flera forum
Precis som inom andra områden har man i projektet arbetat väldigt systematiskt med att mäta projektkvaliteten med PQi och använda mätresultaten.
– Vi mäter projektet löpande, så som vi gör med alla våra projekt. Direkt mätresultaten är framme går vi igenom dem med vår beställare. Sedan presenterar vi dem på lagbasforum så att alla yrkesgrupper får ta del av resultaten och kommentera. Det är ett jättebra sätt att låta alla komma till tals, och inte bara ledare. Därefter sätter vi i platsledningen oss ner och beslutar om konkreta aktiviteter och förbättringsåtgärder vi behöver genomföra. En lärdom är att framför allt yrkesarbetarnas fritextkommentarer inte alltid är så uttömmande. De efterföljande dialogerna blir därför väldigt viktiga, menar Frida Westerlund.
Ingegärd Arkelid sammanfattar sina intryck från projektet:
– Jag som projektledare är stolt över att det blev en så himla, himla fin skola. Att vi har drivit projektet i partnering har skapat en trevlig arbetsmiljö. Vi har ett sådant uppenbart gemensamt mål. Jag sitter inte med en entreprenör som i princip bara vill diskutera ersättning för tillkommande arbete, utan med en entreprenör som är mån om projektets bästa. Ju mer öppna vi är och ju mer gemensamt ansvar vi har, desto bättre blir det, avslutar Ingegärd Arkelid.
Projektets framgångsfaktorer
Kvalificeringen till kvalitetsutmärkelsen baseras på extraordinärt höga mätresultat med PQi.
Priset delades ut till projektet också med följande motivering:
”Ett projekt där avsaknad av den utvändiga trappan i bodetableringen på ett fint sätt får symbolisera vad verklig samverkan handlar om. Att det – för att forma ett starkt team – krävs att alla känner att de som individer, deras kunskap och deras åsikter är lika mycket värda. Här finns inte ett ´vi och dom´ utan ett enda stort VI, med ett gemensamt mål och med gemensamt ansvar att driva projektet mot framgång. Partneringmodellen begränsas inte till relationen mellan beställare och huvudentreprenör, utan tillämpas i alla led. Projektet demonstrerar också med all önskvärd tydlighet värdet av att skapa upphandlingsformer som gör det möjligt för parterna att strategiskt samverka över tid. Där man hinner lära känna varandras förmågor och arbetssätt. På så sätt effektiviseras kommunikation och samarbete på resan mot en fin slutprodukt att vara stolt över.”
PÅ bilden: Den nya Åkeredsskolan med sin karaktäristiska utformning, anpassad för att smälta in i villaomgivningarna
Illustration: Liljewall Arkitekter