Nyheter

Nordiska Hissmässan 12:e november vill nå fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

När Nordiska Hissmässan hålls i Stockholm den 12 november hoppas hissbranschen att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar ska komma dit. Detta för att bli bättre beställare och öka sina kunskaper om service, renovering och modernisering av hissar.

Samtidigt får branschen möjlighet att visa vad den kan erbjuda.

– Nordiska Hissmässan är en fantastisk möjlighet för alla i den nordiska hissbranschen att dela kunskaper och erfarenheter, träffas och visa upp sig. Det har varit stort fokus på svenska aktörer men nu hoppas vi på att det blir fler utställare från övriga Norden, säger Sara Berggren som är generalsekreterare på Hissförbundet.

Nordiska Hissmässan arrangeras av Oxbridge Live Media och stöttas av svenska Hissförbundet. Den stora internationella hissmässan Interlift i Nürnberg hålls vartannat år. Nordiska Hissmässan går om lott med den och hålls de år det inte är Interlift.

– Det ger den nordiska branschen en möjlighet att träffas mellan de stora mässorna. Det är heller inte alla som har möjlighet att åka till Tyskland. Dessutom är det speciella förutsättningar i Norden och framför allt Sverige, då vi har det äldsta hissbeståndet i Europa.

Ett exempel på detta är att den svenska regeringen i fjol drev igenom retroaktiva säkerhetskrav som innebär att äldre hissar måste uppdateras enligt nya krav.

– Reglerna blir inte tvingande förrän 2031 så det finns tid för fastighetsägare att göra anpassningar till de nya reglerna. Vi uppmanar dock fastighetsägarna att inte skjuta på frågan tills dess utan att man omgående vidtar åtgärder för att eliminera dessa säkerhetsrisker. Hissförbundet kommer att hålla ett seminarie kring detta på mässan. Det är ju ett ämne som inte skulle tas upp på den tyska mässan, konstaterar Sara Berggren.

Internationella utställare

På Nordiska Hissmässan visas utrustning för att laga, renovera och modernisera hissar och rulltrappor. Målgrupper är konsulter, montörer, servicetekniker och de som besiktar hissar och rulltrappor.

– Förra mässan hade vi 35 utställare och 500 besökare. I år är 38 utställare bokade och det känns som att det blir en rejäl ökning i antalet besökare denna gång, säger Bosse Magnusson som projektledare på Oxbridge Live Media.

Han konstaterar att digitaliseringen kommer starkt i hissbranschen.

– I dag är det inte ovanligt att det krävs en kod för att kunna starta en hiss. Hissarna börjar bli en integrerad del i fastigheternas passage- och säkerhetssystem. Den utvecklingen kommer att synas på årets mässa.

Fokus är på Mälardalen och Stockholmsområdet men mässan marknadsförs som en nordisk mässa, och målet är att få fler besökare och utställare från andra länder.

– Därför är det roligt att åtta utställare är från Italien, Turkiet, Tyskland och England. De kommer till mässan för att lära känna den svenska hissmarknaden.

Bjuder in slutkunder

Nordiska Hissmässan är en branschmässa i första hand men i år försöker arrangörerna nå utanför branschen genom att även bjuda dit slutkunder. Det är främst stora fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar.

Tanken är dels att utställarna kan visa vad de kan erbjuda och kunderna kan öka sina kunskaper om hissar.

– Det kan vara vikten av att höja säkerheten, risker med gamla bestånd och vilket ansvar fastighetsägare faktiskt har när det gäller hissar. Service och underhåll kan man lägga på entreprenad men det slutliga ansvaret ligger alltid på fastighetsägaren. Det kan vara bra att veta att om du sitter i styrelsen för bostadsrättsförening så är du ansvarig om något händer med hissarna, påpekar Sara Berggren.

Öka säkerheten

Säkerheten har högsta prioritet i Hissförbundets arbete. Det märktes tydligt under 2023 då flera hissrelaterade dödsolyckor inträffade.

– Här måste vi ha en nollvision och höja säkerheten både för de som använder hissar och de som jobbar med dem.

Under mässan håller Hissförbundet ett seminarie om hur arbetsgivare i hissbranschen kan skapa en säker arbetskultur i företaget. Det kan vara att undvika för hög arbetsbeläggning, att minska stress och att se till att medarbetarna har rätt förutsättningar och kunskap för att arbeta säkert.

– De som skadar sig är ofta duktiga medarbetare med lång erfarenhet. Ändå händer det att man börjar ta genvägar och missar att följa säkerhetsrutiner. Det gäller att skapa en kultur som hindrar det beteendet, säger Sara Berggren.

Kompetensförsörjning

Hissförbundet kommer även att hålla en paneldiskussion kring kompetensförsörjning. Hissbranschen har en stor utmaning i att hitta kompetent personal. Det gäller såväl ingenjörer som servicetekniker och installatörer. Här behöver Hissförbundets medlemmar tänka nytt.

– Till exempel måste de våga satsa på nya kategorier av människor. Hissar och rulltrappor är en väldigt trevlig bransch att jobba i och det budskapet hoppas jag når fram. Det är få som lämnar branschen, vilket är ett väldigt bra betyg, understryker Sara Berggren.