Nyheter

ComfortZone ökar försäljningen med 50 procent

Trots en nedgång totalt för värmepumpsbranschen i andra kvartalet, ökar ComfortZone nu sin försäljning med 50 procent från maj till augusti månad. Med en räntesänkning tros nu byggbranschen börja vakna till liv, där efterfrågan i samband med nyproduktion kan komma i gång och liksom utbyte av gamla pumpar.

Efter en tuff period med inbromsningar i byggbranschen ser det ut att ljusna för frånluften. ComfortZone, frånluftstillverkaren med fabrik i Motala, har ökat sin försäljning och orderingång med närmare 50 procent från maj till augusti.

– Det rör sig främst om den europeiska marknaden men vi ser även en ökning på den svenska marknaden, där vi också ökar våra marknadsandelar. Vi tror att ökningen beror delvis på att det varit en räntesänkning och att byggbranschen börjar vakna till. Det finns ett uppdämt behov av både nya bostäder och att byta ut gamla värmepumpar, både på den svenska och utländska marknaden, säger Christian Winqvist, försäljningschef på ComfortZone.

I början på året invigdes den nya fabriken i Motala, med en kapacitet som är 200 procent större än den tidigare.

– Vi, som så många andra i branschen, har utökat vår produktion och byggt ny fabrik. Därför är vi väl förberedda när Sverige och Europa vill energieffektivisera på riktigt. Vi håller även på att utveckla fler högeffektiva produkter anpassade för den svenska och europeiska marknaden, säger Patrick Henriksson, vd på ComfortZone.

Foto: Gerd Altmann