Nyheter

House:ID är den nya standarden för digitala plattformar för bostadsägare

Den digitala plattformen House:ID möjliggör ett långsiktigt hållbart bostadsägande med en bättre översikt över boendeekonomin, planering av renovering, inspiration och utveckling och rätt tid för underhåll. House:ID gör det ännu enklare att nå ut med experthjälp och personligt stöd till kunderna. Igår meddelade försäkringsbolaget If att även de samarbetar med House:ID.

I 2022 när ÖFAB (Överstaförmedlingsbolaget, som består av Svensk Fastighetsförmedling, Ordna Bolån) gick in som delägare i House:ID var det för att skapa ett övergripande erbjudande för hela boendelivet. Det var då tydligt att den digitala plattformen ansågs vara den ledande och hade störst potential att inte bara bli ett viktigt verktyg för kunderna inom ÖFAB, utan alla bostadsägare. Ambitionen har hela tiden varit att hjälpa till att växa en plattform som blir en standard för bostadsägare och som också samarbetar med fler aktörer, över flera branscher.

– House:ID är ett verktyg för alla och vi glada över att If, som vi sedan tidigare har som strategisk samarbetspartner i flera av våra koncernbolag, ser nyttan och potentialen i House:ID. Vi hoppas att fler starka varumärken vill vara en del av utvecklingen av det som kommer att anses som en standard på digitala privata bostadsplattformar, säger Liza Nyberg VD på ÖFAB och Svensk Fastighetsförmedling.

House:ID är en neutral plattform där bostadsägaren äger och kontrollerar sin data. Denna neutralitet är avgörande eftersom det ger varje bolag, inklusive If, möjlighet att bygga sina egna unika upplevelser och tjänster för sina kunder, utan att kompromissa med kundens kontroll över sin information. House:ID har redan över 100 000 aktiva ID, alla verifierade med BankID, vilket garanterar att varje bostad har ett unikt ID och att information inte går förlorad vid ägarbyten.

– Vi är otroligt stolta över att ha If som strategisk partner. Vi delar verkligen synen på och viljan att hjälpa bostadsägare utifrån deras bostäders unika förutsättningar. Extra glädjande är att If ser fördelen i att bygga relationen på en neutral plattform där bostadsägaren bestämmer och har kontroll. Detta partnerskap ger If möjligheten att erbjuda en mer person anpassad och effektiv service, samtidigt som det bidrar till att skapa en tryggare och mer transparent framtid för alla bostadsägare, säger Pontus Andersson, VD på House:ID.