Nyheter

Ovisst om trafikstart på Västra länkens högbro i Umeå

Den nya höga bron över Umeälven är i princip klar, bara slutbesiktningen återstår. Ändå är det ovisst när det blir dags för trafikstart. På ett anslutande vägbygge återstår brister innan den så kallade Västra länken i Umeå kan tas i bruk fullt ut och där tvistar Trafikverket och entreprenören.

Trafikstarten på bron och anslutande väg har tidigare skjutits fram till den 30 augusti, men nu står det klart att det inte blir då heller. Orsaken är att bron, etapp 10 på den nästan klara ringleden runt Umeå, av trafikskäl inte kan tas i bruk förrän etapp 9, den anslutande sju kilometer långa nya vägen söder om Ume älv är klar. Där återstår brister som måste åtgärdas och meningarna går isär om hur detta ska ske.

Den 530 meter långa Baggbölebron över Ume älv, som blir en del av nya Europaväg 12 och som dominerar Västra länken, får mötesfri trafik samt gång- och cykelväg. Spännvidden mellan landfästena är 464 meter. 

I entreprenaden ingår också en kortare landbro över Baggbölevägen och en bro för en framtida Umeled på södra sidan om älven. 

Det speciella med den stora bron över älven är att den både är svängd med en radie på 800 meter, har ett tvärfall på 4 procent och har en höjdskillnad på 10 meter, mellan 45 meter på södra sidan och 35 meter på den norra. Det är en samverkansbro med stålkonstruktion och en gjuten överbyggnad.

Bron har lanserats från stöd 1 till stöd 5 fördelat på flera lanseringstillfällen. Det här är den bro av typen samverkansbro med längsta spännvidderna som lanserats i Sverige. Två av lanseringarna var 129 meter långa. Totalt har 2500 ton stål använts, levererade i 25 mindre delar med vikter mellan 73 och 105 ton. De har transporterats från verkstad till arbetsplatsen på pråm och väg.

Olycka vid lansering

Men broarbetena drabbades av en allvarlig byggolycka hösten 2020 i samband med en lansering. En sektion kom i okontrollerad rörelse under pågående lansering ut mot nästa brostöd och älven. Bron gled av landfästet och den så kallade ”king pin”, som håller uppe brons nos, lossnade och hamnade i älven. Brobalken landade på två brostöd och marken vid södra landfästet.

– Vi förlorade två år på den olyckan säger Gerhard Barrestål, Trafikverkets projektledare på broetappen, som bedömer att direkta kostnader för själva olyckan inte belastar Trafikverkets budget.

Det är den anslutande entreprenaden som försenar den samlade trafikstarten. Trafikverket hävdade under sommaren att planerad trafiköppning av etapp 9 försenats på grund av att åtgärder av besiktningsanmärkningar inte genomförs och på grund av svagheter i vägens bärighet samt att VA-ledningar lagts på fel sätt, vilket inte kommer att fungera och att skyddet av vattentäktsområdet måste säkerställas. 

– Alla tillkommande åtgärder och den utökade omfattningen gör att det inte kommer att kunna vara klart sista augusti, uttalade Tomas Ek, Trafikverkets övergripande projektledare för Västra länken.

Bristande kontrollsystem

Det antyds också att det tillitsbaserade kontrollsystemet inte fungerat, där entreprenören ska ha rutiner för kontroller under det egna arbetet.

 – Det tillitsbaserade arbetssättet har fungerat väl i de allra flesta av våra andra entreprenader, säger Tomas Ek, som väntar på detaljprojektering för nödvändiga åtgärder från entreprenören NCC.

 NCC Sveriges presschef Amelie Winberg svarar:

– NCC för ett antal diskussioner med Trafikverket kring projektet. Just det här med detaljprojekteringen är ett nytt ärende som har tillkommit under sommaren. Det avser tätning av diken. Här är vi och Trafikverket överens om att det ska åtgärdas och vi tittar nu på att göra det så snart som möjligt.

Västra länken är den sista delen av Umeåprojektet, den 30 kilometer långa ringleden runt Umeå som redan är försenad med tre år. 

– Det är självklart trist att behöva skjuta upp trafiköppningen, men vi måste åtgärda besiktningsanmärkningar och andra fel innan vägen tas i bruk, avslutar Tomas Ek, Trafikverkets övergripande projektledare för Västra länken.

FAKTA

Byggherre: Trafikverket

Totalentreprenör: GRK Infra AB

Entreprenadkostnad 442 MSEK