Nyheter

Nya Jägersro – Travbanan ska vara byggd 2027

Gång på gång har byggplanerna för travbanan Nya Jägersro i Malmö varit i blåsväder. Planerna har fått käppar i hjulet från alla olika håll, vilket inkluderar bland annat förseningar, kritik och bristande budgetar. Byggplanerna har dessutom hunnit bli sålda, byggstarten skjutits upp och hela projektet fått kommentaren “– Riv hela skiten och byt ut styrelsen.” från branschprofilen Lutfi Kolgjini.

Monsterbygget av den 1400 meter långa och helt unika banan, tillsammans med en publik byggnad, travskola, servicebyggnad och angränsande naturreservat, sägs nu väntas vara färdigt för invigning 2027. Projektet innebär ett mångårigt samarbete på hög nivå mellan aktörer som Skånska Travsällskapet, PEAB, MVB Syd och en rad lokala företag inom el, VS, VVS och mer. Förhoppningen är att Nya Jägersro ska kunna bli en ny europeisk travhub på hemmaplan i Sverige, men för landets hästsport är förhoppningarna större än så.

Kan den nya travbanan hjälpa svensk travsport?

Med drömmarna om att Nya Jägersro ska bli en hub för sporten i Europa kommer också ett hopp om en ny svensk storhetstid för travet. Landets travindustri har sedan införandet av spellicensen tappat allt fler marknadsandelar till svenska bettingsidor som erbjuder bonusar och andra fördelaktiga erbjudanden, vilket lockat över många av kunderna. Trots detta omsätter ATG vanligtvis mellan 1 och 2 miljarder kronor per år, och är en viktig del av den svenska hästnäringen, vilken i sin tur omsätter 32 miljarder varje år.

Travsporten tog en hård smäll under corona-pandemin då banorna tvingades stänga för besökare, vilket de sakta men säkert har återhämtat sig från under de senare åren. 2024 såg dock både ATG och spelbranschen överlag ett bakslag från den höjda spelskatten. Vinstskatten på spel om pengar höjdes nämligen från 18% till 22%, något som väntas ha särskilt stor påverkan på just ATG. Höjningen motsvarar en ökad beskattning om 20% för ATGs verksamhet, vilket resulterar i att över 200 miljoner kronor extra försvinner i form av skatter årligen.

Dessutom har Frankrike de senaste decennierna sakta men säkert tagit över den europeiska travsportsscenen. Idag står de för flera av de största internationella travtävlingarna, och även deras Monté växer sig allt mer populärt på den globala scenen. Möjligheterna för den nya skånska travbanan är inte bara att kunna bidra till att skapa bättre tävlingshästar för den internationella scenen, utan också att agera stopp för de travare som är på väg till franska tävlingar från andra delar av världen. Om Nya Jägersro kan bli räddningen för Sverige som en travnation på internationell nivå, det får vi vänta till 2027 med att börja få svar på.