Nyheter

Renovering: Alnöbron i Sundsvall

Alnöbron i Sundsvall renoveras efter 60 år för att hålla hela den beräknade livslängden. Övergångskonstruktioner i högbrodelens skarvar byts ut och kantbalkar, lådbotten och pelare får betongskador åtgärdade. Arbetet kompliceras av att bron är enda förbindelsen mellan Alnön och fastlandet. Det innebär att större delen av arbetet utförs nattetid.

Vissa delar av Alnöbron var i mycket dåligt skick och behövde bytas ut. Bron mellan fastlandet och Alnön utanför Sundsvall byggdes 1964 och har en planerad livslängd på 80–100 år. Under åren har många efterfrågat en helt ny och mer modern bro.

Men eftersom brons tekniska livslängd inte är förbrukad finns ingen finansiering till en ny bro.

– Därför måste vi reparera bron med jämna mellanrum. Det görs med alla broar under deras livslängd, säger John Löfgren som är projektledare för stora broar på Trafikverket.

Renoveringen innebär bland annat att övergångskonstruktionerna på sju skarvar på högbrodelen ska bytas ut. Den tvåfiliga körbanan är sju meter bred och på varje sida finns en gångbana på 1,20 meter. Under arbetet läggs körbryggor över skarvarna dagtid så att båda körfälten kan hållas öppna. Nattetid lyfts körbryggan i det ena körfältet bort så att arbetet kan fortsätta. Biltrafiken går då på det andra körfältet och regleras med trafikljus. 

Vattenbilning

– Bron är enda förbindelsen till Alnön och där går lika mycket trafik som på Sundsvallsbron som har fyra körfält. Så vi måste anpassa arbetet för att minimera störningarna. Arbetet sker nattetid mellan 19:00 och 06:00.

Vid skarvarna vattenbilas den gamla betongen bort cirka 40 centimeter åt varje håll. Sedan sätts ny armering och en ny övergångskonstruktion monteras, innan ny betong gjuts. Övergångskonstruktionen består av två stålramar med gummi mellan, som gör att brons betongdelar kan röra sig när bron rör sig. 

Även brons kantbalkar renoveras. Skadad betong bilas bort och ersätts med ny. Brons lådbotten har fått vissa skador då vatten läckt in. De repareras inifrån. Även bropelarna får betongskador åtgärdade. Det arbetet sker från en korg som hänger över broräcket i en kranbil.

– Det är normala mindre skador och sprickor som alltid uppkommer på en bro. Om vi inte åtgärdar dem i tid leder det till större skador, påpekar John Löfgren.

Trafikproblem

Det begränsade utrymmet och kravet att hålla bron öppen för trafik under hela byggtiden innebär en stor utmaning för projektet. Det är mycket trafik på bron eftersom många bor på Alnön och pendlar till Sundsvall för att jobba. Att det är enda förbindelsen och många bilar gör att det blir långa köer vissa tider.

– Det är inte ovanligt i till exempel Stockholm, men här är bilisterna inte vana vid det. Det påverkar beteendet. En del kör mot rött och vissa öppnar fönstret och ropar otrevligheter. 

John är rejält less på det beteendet. Även om de flesta sköter sig är det vissa som inte verkar förstå att dras beteende kan bli farligt. Det kan bli olyckor och blåljusfordon kan hindras att komma fram. 

– Vi är ju där för bilisternas skull, och det vore trevligare om de kunde ge en tumme upp när de åker förbi i stället. Och det är faktiskt en del som gör det, säger John Löfgren.

FAKTA

Tidplan: april 2024–oktober 2025

Byggherre: Trafikverket

Generalentreprenör: DAB Group AB 

Kostnad: Cirka 50 Mkr