Nyheter

Nya broar vid Dragongate

Precis vid Dragongate strax innan passagen över Dalälven har E4:an över väg 291 gått på två separata broar. Båda broarna hade sättningsproblem och den norrgående bron började nå sin slutliga livslängd. Därför har två nya broar byggts vid sidan av E4 och i början av juni leddes trafiken på E4 om och de nya broarna lanserades.

En av broarna byggdes på 70-talet och den andra på 90-talet. Sättningsproblem och för låg bärighet för att klara framtida trafik gjorde att broarna måste ersättas. De nya broarna får den högsta bärighetsklassen BK4.

Då de tidigare broarna delvis byggdes i en rullstensås var det olika material under broarna. Det gjorde att de rörde sig geotekniskt. 

– Om hela konstruktionen hade stått i åsen hade det inte varit några problem. Därför beslutades att båda broarna skulle bytas och att göra det geotekniskt rätt denna gång, säger Martin Andersson som är projektledare på Trafikverket.

Han konstaterar att den största utmaningen med projektet var framkomligheten på E4:an. De nya broarna byggdes vid sidan av för att sedan lanseras in på plats. Det ställde stora krav på planering, omledningar och avstängningar. Projektet hade 30 dagar på sig för rivning, lansering och återställning så att trafiken på E4 kan komma i gång igen.

Tidspressat

– Projektet är extremt tidspressat även om det inte hade innefattat en lansering. Framkomligheten på E4 har prioritet och det gäller att vara väl förberedd för att inte överskrida den avstängningstid vi fått.

Planeringen innebar många samordningsmöten mellan Trafikverket, generalentreprenören Svevia och alla underentreprenörer.

– En förutsättning var att ha underentreprenörer som är vana att utföra den här typen av arbete. Det gäller både rivningen och lanseringen, säger Martin Andersson.

Kristoffer Frändén, som är entreprenadchef på Svevia, berättar att broarna byggdes i princip helt färdiga innan lanseringen:

– Vi monterade även broräcken innan för att minska tiden för avstängningen. Det enda vi behöver göra på själva broarna efter lanseringen är att lägga ett tätskikt med Mastix, asfaltera och måla linjer. Vi behövde även återfylla och bygga upp vägen mot nya broarna.

Rivning

När trafiken på E4 leddes om började man direkt med att fräsa bort asfalten. Samtidigt stod grävmaskiner under broarna och grävde fram brofundamenten. Därefter startade rivningen av broarna och sedan schaktades området ur och nytt förstärkningslager lades. Till sist påbörjades bygget av en bana för lansering.

Lyftklackar hade gjutits på sidan av broarnas ramben. Vid lanseringen sattes domkrafter under klackarna för att lyfta broarna. Domkrafterna har rälshjul som går på stålbalkar som fungerar som räls. Kraftiga hydraulkolvar skjuter sedan broar och domkrafter framåt till broarnas slutliga plats.

Med tanke på den korta avstängningstiden var ett antal reservplaner inplanerade. Bland annat hade Svevia hyrt in extra maskiner.

– Om någon maskin går sönder kan vi då snabbt byta till en ny. Vi såg även till att ha lite mer än halva mängden grus på plats redan innan omledningen av trafiken. Det fanns en risk för långa köer på E4 plus att vi skulle fått längre att köra till grustaget. Men trafiken har flutit på bättre än väntat, konstaterar Kristoffer Frändén.

Även rivningsföretaget Lotus hade reservplaner med reservmaskiner, extra redskap och mekaniker på plats för att snabbt kunna reparera om något gick sönder.

Lyckad lansering

Nu behövde reservplanerna aldrig tas i bruk. Lanseringen var planerad att ta två dagar 4–5 juni, men den gick både bättre och snabbare än planerat, så det behövdes bara en dag.

– Underlaget var bra förberett, marken höll och det var bra väder. Det gjorde att lanseringen kunde göras med full kapacitet, konstaterar Kristoffer Frändén.

Han berättar att det här första gången han var med om en brolansering av den här typen, och att det är kul att vara med på något annorlunda. 

– Det blir en speciell stämning och alla är lite mer på hugget. En rolig detalj var att vi hade tagit hit en food truck under lanseringen. Där kunde alla hämta hamburgare eller pulled pork när de hade tid. Under lanseringen är det svårt att planera raster.

FAKTA:

Tidplan: juni 2023–oktober 2024

Byggherre: Trafikverket

Generalentreprenör: Svevia AB

Kostnad: 60 Mkr