Nyheter

AA Logistik får ny logistikcentral i Västerås

Text: Carina Wahlstedt Janson

Markberedning är i gång och man ska precis resa stommen på AA Logistiks nya logistikanläggning i Finnslätten i Västerås. Projektet där YLAB och Kanonaden Entreprenad är totalentreprenörer är nu i full gång och ska vara inflyttningsklart augusti 2025.

Att AA Logistik tog steget att låta bygga anläggningen har flera skäl. Behovet var stort av en lokal som passar verksamheten, som man kan växa i långsiktigt med hållbarhet och att koncentrera verksamheten. Kundbasen finns i eller nära Västerås och i Finnslätten och eftersom många kunder är producerande är ledtiderna och närheten avgörande. Företaget behöver kunna hantera och lyfta tyngre gods med hjälp av traverser och få till bättre godsflöden och processer för att prestera snabbare leveranser.

Thomas Rehn, projektchef på Castellum, Lars Hopf, affärschef på YLAB Larsson Bygg, och Magnus Sandberg som är platschef på Kanonaden Entreprenad berättar om projektet där YLAB är totalentreprenörer för husdelen och Kanonaden Entreprenad för markdelen.

Valet av själva området, Finnslätten, är viktigt för flera parter. 

– I ett område där stora aktörer som ABB, Hitachi och Northvolt finns behövs också logistiklösningar, säger Thomas Rehn. Många aktörer i området är redan kunder till AA Logistik. Läget gör att mängden tunga transporter blir färre inom området.

Masshantering

Byggnaden är mer lik en industribyggnad än en traditionell logistikbyggnad för att klara olika typer av verksamheter och såväl små som stora frakter. Det kräver en byggnad som man ska kunna köra in i och vistas i. 

När det gäller själva bygget kommer största del att bestå av lager och till viss del även kontor. Byggnaden, som totalt är 13 meter bred, är nedsänkt längs den västra kortsidan för att möta tomtens topografi. Det gör att entrén ligger på markplanet och kontoret på andra planet. 

Marken och masshanteringen är avgörande. Man utgick ifrån en geoteknisk undersökning och provborrning för att avgöra om det är berg, morän eller lera.

Lars Hopf berättar att man i projektet har intressanta lösningar med glasisolering som lättfyllnad. Det gör att man kan fördela marktrycket jämnare samtidigt som materialet tillför extra isolering. 

– De stora besparingarna i markentreprenaden ligger i masshanteringen, berättar Magnus Sandberg. Vi försöker i möjligaste mån redan i projekteringen uppnå en massbalans, att köra bort och tillföra så lite massor som möjligt och bygga med främst befintligt material.

Skanning underlättade

Drönarflyg med skanningsteknik och programvara bidrar till att spara tid och andra resurser. Programvaran hjälper både till att dokumentera och att göra mängdberäkningar för att styra hur mycket material som ska fraktas bort. 3D-modellen hanterar och delar information om bygget. Informationen delas mellan mättekniker och grävmaskinister i GPS-styrda grävmaskiner. När exempelvis grävmaskinen stöter på berg förs informationen vidare direkt till mätteknikerna som också bygger schaktmodeller i 3D. 

– Det har enorma fördelar, säger Magnus. Scanningen visar hur mycket vi har tagit bort och vad vi har kvar. Det gör att vi undviker att flytta material i onödan, och att mätteknikerna kan vara behjälpliga i flera projekt samt att det minskar bränsleutsläppen. Byggtiderna går att korta ner. Tekniken har funnits i över ett decennium, men noggrannheten förfinas hela tiden. 

Byggtekniken är speciell. Tiden är en utmaning och det är ett långt hus.

– Vi jobbar därför i sidled, inte från botten uppåt i våningar eftersom huset är lågt. Det gör att man i ena änden kan se ett färdigt hus samtidigt som grundläggningen och markarbetet pågår på andra sidan. Många arbeten löper parallellt och det är viktigt att allt taktar i det skedet, berättar Lars Hopf. 

Miljöbyggnad Silver 

Samhällets krav på hållbarhet ökar hela tiden och alla aktörer har en hög hållbarhetsprofil och höga ambitioner för projektet. Byggnaden har klassen Miljöbyggnad Silver, vilket ställer krav på allt från energiåtgång till byggnadsmaterial. 

Valet föll på solenergi. Hela taket är förberett för solceller och de närmaste åren ska man ställa om hela fordonsflottan till eldrivet och säkra en väl tilltagen laddinfrastruktur även för lastbilarna. 

Men transporterna ska inte bara vara klimatsmarta energimässigt. Att minska körsträckor bidrar också till att gynna miljön. Därför är anläggningen byggd i ytterkanten av området så att allt ligger nära. 

Återbruk

Återbruk är också en del av hållbarhetsplanen. Att ta vara på så mycket som möjligt. 

– Vi kommer att arbeta utifrån vår återbruksrutin på Castellum, berättar Thomas Rehn. Det handlar om alltifrån materialval till att återbruka. När vi spränger i berget återbrukar vi bergkross som vi krossar på plats för att bygga vägar och underbyggnad till hus. Lera återanvänds till att bygga vallar. De träd som röjts när marken förberetts för den nya fastigheten kommer också att återbrukas, de eldas upp och omvandlas till energi.

Marken och miljön runtomkring ställer också speciella krav. 

– Det var en utmaning, speciellt eftersom vi var tvungna att flytta dagvattenhanteringen och området ligger nära en deponi, berättar Magnus Sandberg. Vi får absolut inte röra runt i marken okontrollerat innan markundersökning utförts och schaktmassorna klassificerats. 

Dagvattenhantering

För att lösa miljö- och hållbarhetsfrågor har man samarbetat med olika parter.

– Vi har en projektering och plan i dialog med både MälarEnergi och Länsstyrelsen för att hantera fastighetens dagvatten, berättar Magnus. Stora mängder vatten ska hanteras genom öppna dagvattendiken och dammar. Faktorer som befintliga utlopps höjder och omgivningens karaktär har delvis fått styra. 

Marken står för nästan 40 procent av bygget. När det gäller lösningar för miljöbyggnad, återbruk och att minska koldioxiden som ska ligga 30 procent under baseline tog man därför hjälp av Ramböll.

Det unika i projektet som helhet, menar man, är högt hållbarhetsfokus och att man låtit planeringsfasen få ta tid. Lång projektering har säkerställt helheten och allt präglas av ett bra engagemang i täta återkopplingar. Det har också gjort att man tillsammans fattat beslut mot en realistisk budget, haft bra ansvarsdelning i besluten och jobbat mot samma mål. Man är också stolta att man vågat starta upp projektet i tuffa investeringstider. Något som inte var självklart.

FAKTA:

Tidplan: januari 2024–september 2025

Byggherre: Kungsleden Fastighets AB

Totalentreprenörer: Kanonaden Entreprenad, YLAB Larssons Bygg AB 

Kostnad: ca 400 Mkr