Nyheter

Fastighetsägarna: Fjärrvärmekunderna behöver starkare skydd mot rusande priser

Kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden måste stärkas. Det kräver Fastighetsägarna efter att ny statistik från Energiföretagen visar att fjärrvärmepriserna rusar.

Fjärrvärmepriserna ökar i genomsnitt med cirka 16 procent. Det visar att den senaste statistiken från fjärrvärmeleverantörens branschorganisation Energiföretagen Sverige. Konkurrensverket har i en färsk granskning uttalat att fjärrvärmemarknaden i stort kan kännetecknas av oskäliga priser och myndigheten betonar att det finns stora behov att stärka kundkollektivet.

– Detta är oacceptabelt att fjärrvärmebolagen utnyttjar sin monopolliknande ställning till att höja priset mer än vad som är skäligt. Det drabbar fjärrvärmekunderna, som varken kan påverka priset eller lätt byta till någon annan uppvärmningsform, säger Rikard Silverfur, Chef Utveckling & Hållbarhet på Fastighetsägarna.

Den statliga fjärrvärmenämnden har i uppdrag att medla mellan fjärrvärmebolag och kunder när det inte är möjligt att nå en överenskommelse om pris i direkta förhandlingarna. Fjärrvärmenämnden fungerar inte idag anser Fastighetsägarna, eftersom kunderna endast företräds av Konsumenternas Energimarknadsbyrå som är helägt av branschorganisationen Energiföretagen.

– Många kunder upplever Fjärrvärmenämndens medling som meningslös. Besluten i nämnden är otydliga, inkonsekventa och svåra att förstå. Dessutom saknas verklig konsumentföreträdare när beslut fattas vilket försvagar kundernas ställning ytterligare, säger Rikard Silverfur.

Fastighetsägarna efterlyser nu en tydligare reglering och ökad transparens i prissättningen av fjärrvärme. Regeringen har inlett en översyn av fjärrvärmemarknaden för att förhindra fler oskäliga prishöjningar.

– Det är avgörande att beslut snabbt kommer på plats för att stärka kundskyddet och göra konsumenterna starkare, avslutar Rikard Silverfur.