– När vi bygger nytt parkeringshus har vi alltid inriktningen att en kvinna skall kunna känna sig trygg och säker när hon parkerar bilen klockan 01 eller 05 på natten. Därför har vi ljusa väggar, kameraövervakning och glas i hiss- och trapphus. Ingen skall kunna gömma sig i ett mörkt hörn, säger Per Sternek, teknisk chef på P-Malmö.

I takt med att allt fler flyttar eller arbetar i Malmös nya stadsdel Hyllie växer också parkeringsbehoven. I denna del av området ska totalt 1 700 bostäder uppföras av 14 aktörer i successiv takt fram till 2018. Byggfirman Otto Magnusson, som redan har ett antal projekt i Hyllie, kommer även att uppföra det nya parkeringshuset på Ymers gata, en parallellgata till Hyllie Allé.

Ca 350 P-platser

Parkeringshuset i fem plan kommer att ge plats för ca 350 parkeringsplatser i en byggnad som är ca 11 700 kvm stort varav ca 900 kvm i bottenplan är planerad för någon form av verksamhet. Dessutom kommer E.ON att bygga fyra ställverk i ena hörnet av byggnaden. Detta för att kunna försörja området med el. Chefsarkitekt Jonas Lloyd på Lloyds arkitektkontor i Lund har ritat det nya parkeringshuset i Hyllie.

– Vi har börjat med spont och schaktningsarbeten direkt efter att vi fick kontraktet i november 2014. I slutet av februari påbörjar vi armering- och gjutningsarbeten. Byggnaden kommer att bestå av en spännbalkkonstruktion som har en slankare konstruktion samtidigt som den är mer hållbar, förklarar Stefan Olsson, arbetschef på Otto Magnusson.

Det nya parkeringshuset ligger alldeles intill det nystartade byggprojektet Lustgården AB som uppför 82 hyresrätter. De översta planen kommer därmed att fungera som boendeparkering med grind och lås, medan de nedre delarna är gäst-och kundparkering. Ställverken på bottenplan skall vara på plats och driftsättas i början av juni 2015, medan hela parkeringshuset beräknas vara färdigbyggt i maj/juni 2016.

Krympsprickor

– Vi monterar upp 34 balkar och spänner upp balkarna så att de är överspända. Sedan sänker man balken efter ett diagram som konstruktören har tagit fram. När vi gjuter vakuumsugs betongen. När betongen härdar blir det krympsprickor i toppen på ovansidan. När balkarna sänks blir det mindre krympsprickor och hållbarhet i betongen blir högre, förklarar Peter Johannisson, platschef på Otto Magnusson.

Härdningsprocessen tar olika tid beroende på om det är vinter eller sommar. Ju varmare klimat desto bättre är det, men det får inte vara över 25 grader.

– Dagens parkeringshus bygger inte så mycket på höjden. I bygger i spiral upp i körriktning så att det blir lätt för bilen att köra utan för stor ansträngning. Ena delen av huset lutar upp medan den andra delen planar ut. Även om det skiljer tre meter på 50 meter så är det inget du tänker på när du kör, säger Peter Johannisson.

Öppet våningsplan

Hela parkeringshuset är öppet mellan våningsplanen. Samtliga valv är platsgjutet, vilket har med spännbalksystemetet att göra. Pelare och balkar prefabriceras på fabrik, vilket gör byggprocessen något snabbare.

Fakta om parkeringshuset i Hyllie, Malmö

Byggstart: november 2014

Färdigt: maj/juni 2016

Byggherre: Parkering Malmö

Byggentreprenör: Byggfirman Otto Magnusson AB

Arkitekt: Lloyd’s Arkitektkontor AB

 

Av: Kim Hall

 Foto: Kim Hall