Den 1 april 2017 tillträdde Martin White tjänsten som Managing Director på ISOVER. I en intervju gjord ett par månader in i uppdraget får vi ta del av hans reflektioner hittills, framtida visioner för företaget och en hel del annat intressant – både från hans yrkeskarriär och lite mer personligt.

martinwhite

Hej Martin White! Berätta lite om dig själv:
– Tack! Jag är född i Göteborg men uppväxt som skåning och bor nu i Bjärred med min fru och våra två flickor. Jag är utbildad civilekonom och har en yrkesbakgrund inom bl.a. Sandvik, Lafarge, Brio, Pfizer och Perstorp Group. Nu senast kommer jag från en position som CEO för Brunkeberg Systems AB.

Du har tydligen haft hela världen som arbetsfält?
– Ja, det stämmer. Jag har verkat både inom B2B, (Business to Business), FMCG (Fast Moving Consumer Goods) i B2C (Business to Consumer) och verkstads,- kemi-, livsmedels- och byggindustrin. Utöver Sverige har jag även jobbat i Belgien, USA, Hongkong och Singapore, där hela familjen bott i längre perioder. Asien är en världsdel jag håller väldigt varmt om hjärtat och något jag gärna återvänder till.

Varför blev det ISOVER?
– Den där rätta känslan finns! Mitt uppdrag innefattar att förvalta och vidareutveckla ett redan starkt varumärke under Saint-Gobains vingar, dessutom med en lång och spännande historia av glasullstillverkning sedan över 80 år. ISOVER har oerhört stor potential! Utmaningen för mig ligger i att hitta nya möjligheter och använda dem på rätt sätt.

– Jag lägger just nu mycket tid på att sätta mig in i verksamheten, produktionen och lära känna personalen. ISOVER har en mycket bra och spännande produktportfölj med många nöjda och trogna kunder.

Hur ser du på ISOVERs framtida ledarskap och marknadsroll?
– Branschen förändras, även om det går rätt långsamt här i Sverige. Förändring i en föränderlig värld är receptet även för oss. Jag vill skapa en strategiskt hållbar struktur i ständig utveckling här på ISOVER så att vi kan fortsätta hålla fanan högt på marknaden och leverera brandsäkra och energieffektiva isolerlösningar även till kommande generationer.

– Digitaliseringen inom byggbranschen kommer att påverka såväl våra interna processer som vårt kunderbjudande och med Saint-Gobains resurser bakom oss så vill jag att vi är med och påverkar den utvecklingen.

– Genom att fylla ISOVERs erbjudande och lösningar med relevant och attraktivt innehåll där våra isolerprodukter, tjänster och breda kunskap går hand i hand, kan både kunder och slutanvändare få ta del av hög inomhuskomfort, minskad energianvändning och därmed även stor kostnadsbesparing.

Sista frågan… Vill du berätta något personligt om din själv?
– Jag är en riktig familjeman som älskar matlagning, särskilt barbecue och asiatisk mat och vi reser väldigt mycket hela familjen. Att umgås med vänner och gå på rock- och popkonserter är andra stora intressen. Jag och min fru har tidigare spelat golf, men klubborna har fått ligga på hyllan sedan barnen kom.

Lite kuriosa: Efternamnet ”White” sticker ju ut lite, och härstammar ursprungligen från Skottland då min gammelfarfar var skotte. Jag kan alltså bära kilt om jag vill!

Tack för pratstunden Martin och lycka till med nya jobbet!

Text: Katarina Holmström, Marketing

Redaktionen